penglipurlara

My photo
Cyberjaya, Malaysia
I'm happily turning 25. Don't too close, I'm scarier than your mother.

someday

DO FAIRY TALES COME TRUE DADDY? NO HONEY, DREAMS COME TRUE.

Thursday, July 15, 2010

cool

according to Wikipedia, the sum and substance of cool is a self-conscious aplomb in overall behavior, which entails a set of specific behavioral characteristics that is firmly anchored in symbology, a set of discernible bodily movements, postures, facial expressions and voice modulations that are acquired and take on strategic social value within the peer context. Cool has been used to describe a general state of well-being, a transcendent, internal peace and serenity. It can also refer to an absence of conflict, a state of harmony and balance.


ok hari ni nak cerita pasal sifat 'cool' yang ada dalam diri seseorang. perlu ke sifat cool ni? penting ke? berguna ke? ok bagi aku, menda2 mcm ni org salu terlepas pandang. penting ke bagi korg aku tak tahu, tp yg semestinya agak penting bg aku (walaupun aku sndri tak brape cool, tp tak teruk sgt la kann..) kenapa aku ckp penting? SEBAB attitude seseorang tu lah yg menggambarkan sifat sebenar individu tu. aku rasa benda ni perlu ada di tengah-tengah. cool mesti kena ada. BUT cool sangat pon tak boleh. maybe korg ada experience berhadapan dgn golongan kedua2 ni. tidak cool dan tersangat cool. bahaya doooo... 


same as me, aku pernah berhadapan dgn dua golongan ni. bukan niat nak buat comparison ke ape, tp autimatically aku akan compare sifat kedua2 org ni. org yg tak cool langsung ni sangat2 payah dan kadang2 boleh bertukar jadi rimas. selalunya org yg tak cool ni sentiasa cuba utk tunjuk yg die sgt cool and could handle everything but the truth is they're absolutely NOT. usually bila berlaku konflik atau apa2 situation yg tak menyenangkan, they will provoke and protes dlm diam dan akan melibatkan orang2 yang terdekat (selalunya kwn rapat) utk berkongsi 'konflik' dgn mgunakan kiasan2 tertentu. the worth part is, when they dont know that we have detect this such of behavior that they have and they keep doing the same thing.


cerita pasal org yg terlalu cool pulak. bagus ke tak bagus? heheheh... bagi aku terlalu cool pon tak ok jugak. apa yg aku nampak, org cool ni sangat2 ego. selalunya they will act like they dont care, tapi sebenanye mereka2 ni sgt risau dan sgt ambil tahu. cuma dorg ni tak tunjuk. eh ni dah mcm bajet cool la pulak kannn..hahahaha.. ok, selalunya dorg ni tak tunjuk yg dorg ambil berat tentang sesuatu perkara padahal dorg ni lah antara org yg bijak berfikir dan boleh handle sesuatu perkara dgn mudah. golongan ni jugak langsung tak amek peduli ape org ckp psl dorg tak kire baik atau buruk. ok, yg ni the best part. yg tak bestnya pulak, bila malangnya org sekeliling especially org terdekat yg tak dapat tangkap sifat dorg neh dan otomatik dorg takkan paham. biasanya benda ni terjadi bila kat alam bercinta. mcm yg aku ckp td, mostly dorg tak suka tunjuk yg dorg amek berat tentang sesuatu perkara (tak semua) and org lain (pasangan ke ape ke) mula syak menda bukan2 dan mula rasa tak dihargai or whatelse. TAPI bukan setiap masa dorg mcm ni ok.. bukanlah aku ckp org terlalu cool ni keras mcm batu. bukan setiap masa dorg mcm ni sbb kdg2 dorg akan terfikir jugak untuk membahagiakan org yg dorg syg.. tak susah nak bahagiakan org yg kita syg.. tak salah untuk tunjuk. cuma sifat tu tak boleh nak lari. tak perlu nak cool sgt setiap masa. yang paling penting, kite kene tahu sifat dorg ni. sesape yg tak dpt terima coolness dorg ni, belajar2 la terima yeh..


p/s: semua ni berdasarkan penilaian aku aje. semua org ade pendapat masing2. take it or leave it. wahahahaahah..



No comments: