penglipurlara

My photo
Cyberjaya, Malaysia
I'm happily turning 25. Don't too close, I'm scarier than your mother.

someday

DO FAIRY TALES COME TRUE DADDY? NO HONEY, DREAMS COME TRUE.

Thursday, July 7, 2011

memang kesilapan manusia

manusia. baik macam mana sekali pun, bijak macam mana sekali pun, kesilapan tu mesti ada je kat celah celah. tak silap tak manusia lah nama dia. orang buat silap ada yg disengajakan, ada yang terpaksa, ada yang tak merancang tp terperangkap, ada yang nk selamatkan diri sendiri, ada juga untuk kepentingan diri sendri dan menggunakan org lain. paling kesian, kita langsung tak sedar pada mata mata yang melihat kebodohan yg disengajakan.


ingat lagi status ni 2days ago? after having deep talk with my special adviser, perihal manusia yang buat sesuatu mengikut kata nafsu, memberi ruang dan membenarkan diri diaibkan, memang KESILAPAN. kali ini sama ada sedar ataupun tidak sedar, mata yg melihat ada haknya. 

JADI

jangan salahkan mata yang terang ciptaan Allah ini.

lumrah manusia, dengar aja berita mulalah terus berprasangka. lebih lebih lagi berita durjana. hai mulut manusia, boleh mula mengata kalau dah nampak hitam putihnya. hitam putih itu tak pernah tipu dan palsu. depan mata. apa nak kata? yang tersebar, tak mustahil. nak terkejut apa? kita semua manusia.

JADI

jangan salahkan sok sek sok sek manusia yg tgh teruja. 

pangkalnya, cerita tak akan timbul kalau org betul betul jadi buta. paling penting, mata tak akan memandang pada sesuatu yg tidak dikira aib. tak ada apa yang nak dikejutkan. siapa pun engkau, mana pon engkau berdiri, dimana pon engkau tinggal, kita semua manusia. human being. kesilapan tu ada dimana mana. tapi yang boleh dielakkan, jadilah manusia yang matang dan sayangkan kehidupan sendiri. bukan memberi memberi dan memberi ruang lagi. 



No comments: