penglipurlara

My photo
Cyberjaya, Malaysia
I'm happily turning 25. Don't too close, I'm scarier than your mother.

someday

DO FAIRY TALES COME TRUE DADDY? NO HONEY, DREAMS COME TRUE.

Monday, May 28, 2012

dua baris nama

sudah nama pun kawan, sudah nama pun manusia.
manusia tidak pernah jujur.

semakin hari aku semakin lali dengan perjalanan dunia.
walaupun luarannya, aku seperti bayi yang baru lahir,
yang masih bermain dengan patung boneka.
yang bercakap seperti orang bodoh pada jasad keras yg tidak bernyawa.

apa yang aku lihat, tidak semestinya aku perlu ungkapkan.
maka dari situ lah aku dilihat persis kanak kanak yg hanya mendengar
tetapi tidak betul betul melihat.

aku nampak, tapi tidak dibicarakan.
aku dengar, tapi aku persetankan
aku tahu, tapi tidak mengiyakan

semakin besar semakin aku sedar yang aku sebenarnya
tidak memerlukan bahu yang banyak untuk dipinjam.
tidak perlu banyak.

diketika aku sedang menaip ini,
hanya 2 baris nama yang ada pada fikiran.
tidak perlu aku nyatakan namanya.
cuma aku ingin kongsi mengapa aku hanya perlu ada mereka.

satu, aku tahu dia adalah orang yang akan menyimpan aib/ perkara buruk tentang diri aku,
walaupun ditakdirkan satu hari nnt hubungan baik ini bergolak.
dua, aku dan dia tahu bagaimana caranya untuk tidak memudaratkan keadaan
jika ade perselisihan faham.
tiga, dia menyayangi keluarga aku seperti keluarganya sendiri, begitu juga aku.

jika kau sedar yang kau mempunyai kawan seperti ini,
maka kau jagalah dia, lindungi dia, bahagiakan dia, hargai dia.
seperti yang aku katakan, tidak perlu ramai.

yang lain, kau hanya berkawan.
tahu definisi berkawan?
jika kau adalah aku, yang sedang menaip dihadapan objek petak bercahaya ini
secara sendirinya kau akan tahu yang sebetolnya definisi kawan.

"bukan musuh, tapi juga bukan kawan"
satu lagi golongan yang aku sudah faham apa fungsinya didlm hidup ini.

sudah nama pun kawan, sudah nama pun manusia,
manusia tidak pernah jujur.
aku juga begitu, kita semua sama.
jadi, pilih antara yang terbaik.
pelihara hubungan itu selagi boleh.

love,
NHH

No comments: